Identitetsbedrägerier via sociala medier
Sociala medier, vi kan inte leva utan dem idag. Speciellt under Coronakrisen har vi mer och mer online-kontakt med varandra. Även om sociala medier av de flesta ses som en säker och pålitlig miljö, finns det fortfarande många faror. Identitetsbedrägerier är en av de faror som blir vanligare genom sociala medier.
Vad är identitetsbedrägeri via sociala medier?
Sociala medier är ett samlingsbegrepp för plattformar som Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter. Eftersom den digitala världen blir en allt viktigare del av vårt samhälle, använder brottslingar alltmer sociala medier för att göra sina drag. Identitetsbedrägerier via sociala medier kan förekomma på många olika sätt. Till exempel kan någon annan, en känd eller okänd person, skapa ett socialt mediekonto med din information. En annan möjlighet är att du kan bli vän med någon eller till och med ha en online-relation med någon som låtsas vara någon annan. Kriminella vill vinna (familjens/vännerna till) sina offers tillit för ekonomisk vinst. Dessutom kan uppgifterna användas för att ställa in prenumerationer eller för förföljande ändamål.
Men risken för att bli offer för identitetsbedrägerier via sociala medier gäller inte bara för dig som privatperson. Företag står också regelbundet inför detta problem. Organisationer har ofta en Facebook- eller LinkedIn-sida för intern och extern marknadsföring. Dessa uppgifter kan också kopieras och missbrukas av brottslingar.
Konsekvenser
Om du har blivit offer för identitetsbedrägeri via sociala medier kan det få olika konsekvenser. Det kan till exempel leda till imageskador. Tänk på meddelanden med felaktig information som sprids under ditt (företags) namn.
Det är också möjligt att det falska kontot, som är inställt med dina foton eller företagslogotyper, kommer att leda till ekonomisk skada för dig själv, ditt företag, affärspartners eller din familj eller vänner. Till exempel kan brottslingarna utpressa dig genom att hota att posta falska sexuellt explicita bilder av dig på det falska kontot, eller de kan kommentera under ditt företags namn på webbplatser eller artiklar som är skadliga för ditt företags image.
Hur man förhindrar
För att minska risken för att din identitet blir stulen är det klokt att ordentligt skydda dina sociala mediekonton. Se till att dina foton och annan information om dig själv bara är synliga för de människor du känner. Vem som kan se bilderna på ditt konto kan ofta ändras via inställningarna för sekretess och säkerhet. Det är också möjligt att ladda upp foton av dig själv eller ditt företags logotyp i Google Bilder. Detta kan låta dig ta reda på om dina foton eller företagslogotyp visas någon annanstans på internet förutom ditt eget sociala mediekonto. Slutligen är det lämpligt att Googla sig själv eller ditt företag genom att ange ditt (företags) namn i sökfältet. Detta gör att du kan upptäcka falska konton av dig själv.
Hur man löser
Är du eller din organisation ett offer för identitetsbedrägerier via sociala medier? Skicka i så fall alltid en rapport och ta skärmdumpar av det falska kontot för att stödja rapporten. Dessutom, efter att ha tagit skärmdumpar, är det klokt att skicka in en rapport på den sociala medieplattformen du upptäckte bedrägeriet på. I de flesta fall kommer kontot att raderas snabbt.
Furthermore, the OSINT specialists of DataExpert are happy to help you investigate identity fraud via Social Media. They can proactively monitor for fake accounts through OSINT tools.
Kontakta oss om du vill ha hjälp med att upptäcka identitetsbedrägerier.